Tuesday, December 7, 2010

salam hijrah 1432H

Assalamualaikum....

Salam hijrah daripada hamba yang cemar dgn dosa ini....hijrah...seringkali kita terlupa ttg tahun hijriah mengikut kalendar Islam.....tahun yg ke berapa? 1432H.....kenapa umat Islam sendiri pun boleh terlupa?....betapa pandai dan busuknya hati mereka2 yg sememangnya mahu menyesatkan kita.

Permulaan perkiraan tahun Hijriah telah bermula sejak pemerintahaan Saidina Umar Al -Khatab...Umar r.a telah memilih tahun yang terdapat di dalamnya peristiwa paling agung dalam sejarah Rasullullah s.a.w untuk dijadikan asas permulaan tahun pertama bagi kiraan kalendar / taqwim Islam iaitu peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w dari Mekah ke Madinah..

Dalam Takwim Hijrah...terdapat 12 bulan.....Muharam,Safar,Rabiulawal,Rabiulakhir,Jamadilawal,Jamadiakhir,Rejab,Syaaban,Ramadhan,Syawal,Zulkaedah Zulhijjah.....Setiap bulan ada 29 atau 30 hari...hari pertama setiap bulan ditentukan apabila anak bulan kelihatan ketika matahari terbenam.....Bilangan hari adalah kira-kira 354.....

Perbezaan takwim hijrah dengan kalendar kristian adalah perkiraan bulan dikira mengikut peredaran matahari......bilangan hari pula adalah 365 hari....tidak dapat tidak kita terpaksa mengikut kalendar kristian untuk menyelaraskan putaran hidup di bumi......kecuali apabila ada orang Islam yg berkuasa dan mampu untuk mengubah kalendar kepada takwim Islam untuk diikuti oleh seluruh dunia........berasaskan pengaruh Barat,masyarakat Islam nampaknya semakin terpengaruh hinggakan hampir terlupa ttg kehebatan ilmuan Islam berbanding ilmuan Barat........ kita juga seolah2 faham apabila kita terlupa ttg tahun hijrah ke berapa.....jatuh pada bulan mana,,,,,namun kita harus bersyukur apabila masih ada insan2 yang berusaha untuk mengingatkan diri kita yg sering lalai dan hanyut dalam arus Barat............maka hendaklah kita tetapkan dalam diri kita untuk terus memelihara kesucian Islam daripada terus hilang dan hancur ditelan budaya Barat.

Sumber:Wikipedia 
 
Jadi,sama2 la kita korbankan rasa ego dan riak dalam hari-hari akan datang,kerna itu adalah halangan utama kita, umat islam untuk bersatu.  Amin...

No comments:

Post a Comment